Hvad er et Advisory Board?

Hvad er et Advisory Board?

Et Advisory Board er typisk en ulønnet, frivillig gruppe, der er dannet for at yde uafhængig vejledning og rådgivning til en etableret bestyrelse eller en administrerende direktør. Hvad et Advisory Board kan er, at bidrage til virksomheden på forskellige måder, og nogle gange kan den samme virksomhed have flere Advisory Boards.

Det primære formål med et Advisory Board er at rådgive bestyrelsen eller den administrerende direktør.

Hvornår bruger man et Advisory Board?

Advisory Boards benyttes oftes i en nystartet virksomhed og består af et eller flere medlemmer, som kan hjælpe med at rådgive den nystartede virksomhed om vigtige spørgsmål, der har indflydelse på virksomhedens overlevelse på lang sigt. Det primære formål med et Advisory Board er at rådgive bestyrelsen eller den administrerende direktør om strategiske spørgsmål, planlægnings- og strategispørgsmål samt gennemførelse af strategier.

Hvordan fungerer et Advisory Board?

Et Advisory Board fungerer som et frivilligt råd uden juridisk eller økonomisk ansvar over for startup-virksomheden. Som medlem er deres eneste ansvar at yde bistand, hvor de kan og vil. En rådgivende gruppe af denne type kan bidrage til startup-virksomheden på mange forskellige måder, f.eks. ved at fungere som et kommunikationssted, hvor der kan besvares spørgsmål og promoveres produkter og tjenester. Andre rådgivende medlemmer kan hjælpe virksomhedens ledere ved at yde strategisk rådgivning efter behov og ved at fungere som virksomhedens forbindelsesled til offentlige myndigheder, konsulentfirmaer og andre brancher.

Igen, hver virksomhed er forskellig og bør behandles som sådan. Den rådgivningstjeneste, som et Advisory Board yder, kan dække en bred vifte af ekspertise, så det er vigtigt at identificere dem, der er engageret i at opfylde virksomhedens behov. Dette vil sikre, at din virksomhed har et omfattende grundlag af ekspertise og kan handle meget proaktivt. Når de rigtige personer er involveret, er der virkelig ingen grænser for en virksomheds potentiale.